Smart Grid
A SmartGrid rendszer a 21. század villamos energiarendszere, amely képes biztosítani azokat a megoldásokat, amelyre égetően szüksége van a világnak ahhoz, hogy úrrá legyen a környezetromboláson és a környezetpusztulás okozta zavarokon. A SmartGrid az elektromos energiatermelő és -elosztó rendszer és a digitális technológia szinergikus felhasználásával létrejövő új alkalmazási koncepció, villamos energiatermelő, -elosztó és fogyasztókat, közlekedési eszközöket is magába foglaló, csúcstechnológiák sorát tartalmazó intelligens elemek együttműködő hálózata.
” Matematikailag egzakt analízis és bizonyítás nélkül is nyilvánvaló, hogy a jelenlegi villamos energiarendszerek képtelenek – az elektromos autók mozgatásához szükséges energiatöbblet igénnyel együtt – a fogyasztókat ellátni. „
Matematikailag egzakt analízis és bizonyítás nélkül is nyilvánvaló, hogy a jelenlegi villamos energiarendszerek képtelenek – az elektromos autók mozgatásához szükséges energiatöbblet igénnyel együtt – a fogyasztókat ellátni. Így a hálózat és természetesen az energiatermelés megújuló irányú fejlesztése elkerülhetetlen feltétele az elektromos autózás megvalósulásának. Ezt eleddig egyetlen országban sem vették teljeskörűen figyelembe a rendszerek tervezői és üzemeltetői. Így sajnos, azok az elektromos autózásban előrehaladt, magas fejlettségű országok – ahol már ma is jelentős e-mobil flotta működik – nem tervezetten, a közlekedő elektromobil eszközök számának növekedésével nem párhuzamosan fejlesztették a villamos energiatermelő és -ellátó rendszereiket. Az ad-hoc fejlesztések, tűzoltások a szituáció kezelés minőségét talán jobban leírják.
A jelenlegi műszakilag, erkölcsileg (és hamarosan jogilag is) tarthatatlan helyzetnek egy megoldása van, a közös társadalmi összefogás és az államilag irányított rendszerfejlesztés, és mindez a közjó maximális fókuszban tartása mellett. Már több korábbi publikációban szakemberek jelezték, hogy kívánatos volna egy jelentős állami szerepvállalás az elektromos energiaellátó rendszerben történő fejlesztések kezelése és irányítása érdekében. Erre minden országban egy állami technológiai szakmai szervezet lenne a legalkalmasabb. Erre azonban ma még alig található törekvés.
Az elektromobilitás, illetve az elektromos energiatermelés és -elosztás fejlesztése kéz-a-kézben járnak. Nincs köztes út vagy „megúszható” beruházás, ezt a szakembereknek és döntéshozóknak mind az energiatermelés, mind a villamos energiarendszer egészének működtetése oldalán jól kell értelmeznie, az előnyöket figyelembe véve szükséges azokat integrálnia.
A SmartGrid rendszer egy alapvető paradigmaváltást jelent a jelenlegi villamosenergia-termelő rendszer topológiájában és működtetési filozófiájában, amelyet a jelenlegi rendszer „ráfejlesztésével” aligha lehet megvalósítani. A rendszer alapelveiben és az egyes rendszerelemeiben is gyökeres változást jelent, új rendszerelemeket és szemléletet igényel a fejlesztés és működtetés, amely fejlesztés során kis lépésekkel, „egy USB stick bedugásával” a jelenlegi rendszer „felokosítása” nem lehetséges.
Egy SmartGrid rendszerben mindenekelőtt
- Legyen szennyezés, CO2-mentes a termelés.
- A beépített termelési-átviteli kapacitást az elektromobilitás térnyerésével és annak energiaigényével összhangban meg kell növelni.
- A megújuló energetikai megoldások ma többnyire még időjárásfüggőek. Az energiatárolás matematikai bizonyossággal megkerülhetetlen eleme egy 21. századi smart grid villamosenergia hálózatnak, vagyis az RK-X technológia iránti igény szinte felmérhetetlenül magas.
- A hálózati energiaátviteli utak kapacitását egyfelől meg kell növelni, illetve alternatív utakkal – megfelelő gráf- és megbízhatóságelméleti háttérrel – redundánssá és így nagyobb kapacitásúvá szükséges bővíteni.
- A hosszú átviteli utakat célszerű az elosztott energiatermelés alkalmazásával drasztikusan lecsökkenteni. Ott kell termelni az energiát, ahol az igény van. Ezt a logisztikai alapelvet a fenntartható energia rendszerekben is kell és kötelező alkalmazni.
- A fentiekben tárgyalt „elosztott termelés” és átviteli redundancia megvalósítása alapértelmezésben komoly energiabiztonságot is eredményeznek automatikusan.
- Meg kell oldani a „prosumer” típusú együttműködő közösségi rendszertagok összekapcsolását és rendszerintegrációját. Meg kell haladni azt a hagyományos szemléletet, hogy az energiatermelést csak „nagy centralizált energiatermelő gyárakban” (erőművekben) lehet megvalósítani; Vannak fogyasztók, milliós nagyságrendben, akik képesek önmaguk és környezetük energiáját házilag, önmaguk megtermelni (PROSUMER = PROducer + conSUMER; angol szavak összetételéből képzett új szó). Ezen közösségi megoldások az EU társadalompolitika és pályázati rendszer szintjein majdnem egy évtizede támogatott megoldások.
- Be szükséges építeni az elektromos ellátórendszerbe egy átfogó intelligenciát, amely képes hibajavításra, ellátja a rendszerirányítói feladatokat. Ez a mesterséges intelligencia kutatások egy kiemelt alkalmazási területe is egyben.
- Közjó érdekek mentén képes felügyelni a teljesen zöld elektromos energiarendszer működését. Segít az energiaszegénység felszámolásában. Társadalmi innováció keretében a szolidaritásra adhat új modellt, gazdagnak és szegénynek lehet ugyanaz a jogosultsága egy adott limitált energiamennyiség és közösségi közlekedés garantált hozzáféréséhez.