Fenntartható közlekedés
Hogyan lehet új szerveződésekkel energiatermelő és mobilitási közösségeket létrehozni? Olyat, ahol az energia szegénység, a szennyezőanyag-kibocsájtás, mint fogalom, elfelejthető. Hogyan lehetünk egyszerre termelők és fogyasztók (prosumerek) is egy energiaközösségben? Hogyan lehet hatékonyabban használni a közlekedési eszközöket? Milyen egyszerű technológiák, illetve társadalmi innovációk lehetnek alapjai ilyen közösségi alapon szerveződő energiarendszereknek, közösségi mobilitási rendszereknek?
Alaptétel ma már, hogy az energetika és a közlekedés kibocsátásmentessé tétele elkerülhetetlen feltétele az emberiség fennmaradásának. Karbonmentes rendszereket és biztonságos, az ökológiai fenntarthatóság szerint üzemeltethető rendszereket és eszközöket szeretnének a világ társadalmai.
Amikor energiáról beszélünk, fontos szót emelni egyidejűleg a közlekedésről, az e-mobilitásról is. Amíg egy szuperszónikus repülőgép néhány órát igényel a Föld nagyvárosainak eléréséhez, az elektromos energiával hajtott repülőgép ma még hetek vagy hónapok alatt teszi meg ugyanezeket a távolságokat. Nyilván nem ugyanazzal a kényelmi és szolgáltatási színvonallal. Egyfelől a fenntartható, zöldenergia hozzáférése nagyságrendekkel nehezebb „ügy” a hagyományosan használt fosszilis energiahordozókénál, valamint kevés is van belőlük és drágák is és az energia tárolása is nem általánosan megoldott kérdés. Emiatt a fenntartható e-autózás, e-kerékpározás, e-hajózás és egyéb innovatív közösségi megosztó rendszerek és e-mobilitás formák elterjesztése késlekedik, azonban töretlenül zajlik ezen rendszerek általános térnyerése.
Van tehát tennivaló bőven technológiában is és szemléletváltoztatásban is. De ha valakinek plusz energiára, e-motivációra lenne szüksége a “tudati transzformációhoz”, akkor jó hírünk van: Nincs más alternatíva. Vagy mindenki beleáll és elkezdi az energetikai transzformációját, a közlekedési karbonlábnyomának a csökkentését, vagy a kialakuló kumulált és szinergikus krízisfolyamatokban, beláthatatlan sodródási hullámokban fog az egész világ összes társadalma elenyészni.
Szemléletválltás a közlekedésben
Az energiatermelés és -elosztás, a fenntartható közlekedés rendszerei integrált egységes fenntarthatósági rendszerekként kell működjenek együtt a jövő gazdaságában, társadalmában. Ennek belátása minden egyén feladata is egyben, a mai „világfalu” kifejezés tipikusan azt jelenti, hogy bár 10 ezer kilométerre élő embertársaink életét napi szinten nem ismerjük, nem befolyásoljuk, de a világválságok által mindenki cselekedetei hatással van a másikéra. A kibocsátások mindenkit érintő, pillangó hatásmechanizmus szerint működő tovagyűrűző hatásokként jelennek meg a világ másik felén. Ne gondolja senki, hogy az El Nino vagy a hurrikánok szaporodásában nincs itt Magyarországon felelősségünk! Van, és az ottani emberek erdőirtási vagy halászati tevékenysége ugyanígy a mi életünket is befolyásolja, negatív irányban. Globális problémáinkra globális szemlélet, ökológiai fenntarthatósági szemlélet és ezeknek az elveknek megfelelő technológiák ezreire van szüksége az emberiségnek.
Az RK-X technológia diszruptív innovációs tartalommal, 100% fenntarthatósági szemlélettel és teljeskörű integrált megoldásával útmutatást és példát kíván mutatni a világ energetikai és közlekedési rendszereinek a fejlesztéséhez. Tevékenységünk feltétel és kompromisszumok nélkül kívánja segíteni a transzformálódó generációk és társadalmak szemléletváltását.
Új irány
Ma a közlekedés és szállítmányozás felelős a globális szén-dioxid kibocsájtás 15%-ért. A közlekedés dekarbonizációja tehát jelentős lépést eredményezhet a kibocsájtás-csökkentésben. Fontos megjegyezni, hogy amennyiben az energetikai rendszereket sikerül karbonmentessé tenni, az önmagában sokat javít a közlekedés kibocsájtási adatain. Azonban önmagában az elektromobilitás nem oldja meg a kibocsájtás nullára csökkentését, hiszen ha piszkos árammal töltünk egy 100% BEV[1] elektromos autót, akkor annak haladása, energia kitárazása során óhatatlanul a betárolt energiában lévő szén-dioxid „kiszabadul” (illetve egészen pontosan már a töltéskor deponálva lett a légkörbe).
Az elektromobilitás a hétköznapjainkban egyre komolyabb eredmények mentén is tetten érhető. Elektromos meghajtású autók, robogók, kerékpárok milliói lepik el az utcákat. Más újszerű közlekedési formák alakulnak, mint például a drón, az elektromos meghajtású repülőgépek, elektromos meghajtású vízi járművek. Új fogalmakat tanulunk és új infrastruktúra épül körülöttünk. A Solar Impulse csodás gépe, a Magnus Aircraft kétüléses oktató elektromos sportrepülőgépe, a V2G technológia, az új akkumulátor technológiák és a kapcsolódó technicus-terminus-ok egy új, környezetbarát technológia kiteljesedését, realizálását vetítik elénk. 2030-ban már mindannyian inkább elektromos autóval fogunk közlekedni és furcsán nézünk majd a benzinnel-gázolajjal hajtott „oldsmobil” járgányokra.
[1] Battery Electric Vehicle